بلاگ

باشگاه مشتریان، ابزاری برای مدیریت تجربه مشتری

باشگاه مشتریان
برندینگ / مقالات

باشگاه مشتریان، ابزاری برای مدیریت تجربه مشتری

باشگاه مشتریان، استراتژی دوست داشتنی

در مقاله قبلی در رابطه با مدیریت تجربه مشتری صحبت کردیم؛ یکی از مباحث و ابزارهای مطرح شده در CEM، باشگاه مشتریان است.

سرآغاز

ایده باشگاه مشتریان برای اولین بار در دهه ۷۰ میلادی در آمریکا و توسط یک شرکت حمل و نقل هوایی مطرح شد. این شرکت پیشرو، ایده باشگاه مشتریان را پس از اینکه دولت، اقدامات خود را در راستای حمایت از شرکت های هواپیمایی در برابر قوانین فدرال نظیر تعیین قیمت و مسیر ها و .. آغاز کرد  و قانونی را در این راستا وضع کرد اجرا کرد. در نتیجه تصویب این قانون، خیلی زود رقابت در این صنعت بالاگرفت و هر یک از این شرکت های هواپیمایی، به دنبال افزایش سهم بازار خود بودند. در نهایت در می سال ۱۹۸۱ اولین باشگاه مشتریان معرفی شد! در این سیستم مسافران میتوانستند، مایل هایی که سفر میکردند را به عنوان امتیازی انباشته کرده و در نهایت این امتیازهارا با بلیط های این ایرلاین معاوضه کنند و یا از امکانات دیگر بهره ببرند.

تعریف باشگاه مشتریان

باشگاه مشتریان سیستمی است که برای افزایش وفاداری و حفظ مشتریان فعلی یا بازگرداندن آنها به چرخه خرید طراحی و اجرا میگردد.

رضایت مشتری

فواید باشگاه مشتریان برای کسب و کار

سود بیشتر: همانطور که پیشتر گفتیم، مهمترین هدف از راه اندازی یک باشگاه مشتریان، ایجاد وفاداری در مشتریان است.اما در نهایت هدف از ارتقا وفاداری مشتریان، افزایش فروش است چرا که مشتریان وفادار، مجددا به چرخه خرید بازمیگردند و جالب است بدانید که مبلغ سود شما از این مشتریان بسیار بیشتر از سود فروش به مشتریان جدید است.

کاهش هزینه های ناشی از تبلیغات: هزینه جذب مشتری جدید بین ۵ تا ۱۰ برابر بازگرداندن مشتری فعلی به چرخه خرید مجدد است. پس از طریق پیاده سازی باشگاه مشتریان علاوه بر کسب سود بیشتر قادر به کاهش هزینه های خود نیز هستید.

دسته بندی مشتریان: شما از طریق پیاده سازی این سیستم قادر هستید هدفمند تر برای مشتریان برنامه ریزی کنید و به مشتریان وفادارتان بگویید که چقدر برایتان اهمیت دارند و حاضرید در ازای این وفاداری چه مزایایی در اختیار آنها قرار دهید؛ در مقابل مشتریان جدید را تشویق کنید تا در ازای دریافت این مزایا در زمره این افراد جای گیرند.

بازاریابی دهان به دهان: یکی از موثرترین شیوه های بازاریابی، بازاریابی دهان به دهان است چرا که افراد به تجربه یکدیگر بیشتر از سایر روش های تبلیغات اطمینان میکنند.

شما با داشتن اطلاعات مناسب و مفید، روز به روز قوی تر میشوید: با داشتن و استخراج اطلاعات مفید، شما میتوانید برنامه های فروش مناسب تری طراحی کنید که بازدهی بالاتری داشته و احساس وفاداری بیشتری در مشتریان ایجاد میکند.

نظرسنجی

انواع پاداش ها در باشگاه مشتریان:
  1. Hard benefits : این نوع پاداش ها، به طور مستقیم برای شما هزینه مالی در برخواهند داشت مثل ۱۰ درصد تخفیف روی خرید بعدی یا قرعه کشی ماشین و کارت هدیه و سایر جوایز نقدی و غیر نقدی
  2. Soft benefits: این دسته از پاداش ها بیشتر از جنس خدمات هستند و معمولا بار مالی خاصی در پی ندارند مثل رسیدگی به درخواست برخی مشتریان خارج از صف یا ارائه دعوتنامه به یک رویداد یا جای پارک رایگان و ….

 

در اجرای باشگاه مشتریان به موارد زیر توجه کنید:
  1. پاداش هایی که ارائه میدهید باید متناسب با فعالیتی باشند که شما کاربر را به انجام آن دعوت میکنید.
  2. بیش از اندازه سخت نگیرید و رسیدن به این پاداش ها را برای مشتری تبدیل به هفت خوان رستم نکنید!

 

 

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
  • Image
  • SKU
  • Rating
  • Price
  • Stock
  • Availability
  • Add to cart
  • Description
  • Content
  • Weight
  • Dimensions
  • Additional information
  • Attributes
  • Custom attributes
  • Custom fields
Compare
Wishlist 0
Open wishlist page Continue shopping
Open chat
به راهنمایی نیاز دارید؟
سلام
میتونم کمکتون کنم؟