بلاگ

۱۰ راه حل برای مقابله با چالش تمرکز

خودسازی / مقالات

۱۰ راه حل برای مقابله با چالش تمرکز

۱۰ راه برای حفظ تمرکز

یکی از چالش های بزرگ بسیاری از ما، متمرکز ماندن در دنیایی پر از شلوغی هاست. فاکتورهای بسیاری هستند که روی برهم خوردن تمرکز ما، خصوصا حین کار کردن اثرگذارند؛ مواردی مانند عادت های ما در هدر دادن زمان، حواس پرتی ، همکارانی که آزاد دهنده هستند و… تمامی این موارد در نهایت باعث کاهش بازدهی شما خواهند شد. در ادامه به بررسی ده راهی میپردازیم که به شما کمک میکنند تمرکزتان را حفظ کنید.

۱.محل کارتان را مرتب کنید

ذهن ما مستقیما تحت تاثیر چیزهایی قرار میگیرد که جلوی چشم یا در اطراف ما قرار دارند. اگر محل کارتان شبیه محلی طوفان زده باشد که همه چیز در آن نامرتب و بهم ریخته است حدس بزنید چه اتفاقی می افتد، شما در تمام طول روز حس پریشانی و گم شدگی خواهید داشت!

به خاطر داشته باشید که میز شما نشان دهنده شخصیت و عادات شماست. اگر میزتان انباشته شده از کاغذها و پرونده هاست بهتر است آنرا مرتب کنید، مرتب کردن میزتان زمان کمی از شما میگیرد اما میتواند تاثیر به سزایی در بهره وری شما داشته باشد.

۲.یک برنامه کاری منظم خلق کنید

یکی از دلایلی که باعث از دست رفتن تمرکز میشود، نداشتن یک برنامه کاری مشخص است. ذهن ما انبار کارهایی نیست که باید انجام شوند، باید ذهنتان را آزاد کنید و برنامه منظمی از کارهایی که باید انجام دهید مطابق با اولویت بچینید. در این حالت شما میدانید چه زمانی باید چه کاری را انجام دهید؛ ددلاین مشخص شده را میدانید و بدین ترتیب ذهن شما برای رسیدن به ددلاین تمام تلاش خود را برای حفظ تمرکز و انجام کار به کار میبندد؛ پس در این حالت نیاز نیست همواره بخشی از ذهن شما درگیر انجام کار دیگری باشد و تمرکزتان را از دست بدهید.

۳.خودتان را بشناسید

همه ما تفاوت هایی داریم، برخی از ما زمانی بالاترین بازدهی را داریم که به طور مداوم مشغول کاری هستیم درحالی که برخی به استراحت های کوتاه در فواصل زمانی احتیاج دارند. در نتیجه باید بدن و ذهنمان را به خوبی بشناسیم و از تکنیک های متناسب بهره ببریم

نکته: اگر شما از دسته دوم هستید و با این حال حفظ تمرکز برایتان مشکل است پیشنهاد میکنیم از روش۲۵-۵ استفاده کنید ۲۵ دقیقه کار با تمرکز و ۵ دقیقه استراحت.

۴.استراحت کنید

گاهی اوقات که ذهن دیگر قادر به ادامه تمرکز روی وظایف نیست، بهترین راه حل، این است که استراحت کوتاهی داشته باشید و از فضایی که در آن مشغول به کار بودید کمی فاصله بگیرید به طور مثال از اتاق کار خارج شوید و یک فنجان چای یا قهوه میل کنید یا در صورت امکان در فضای باز قدم کوتاهی بزنید چرا که ذهن ما برای حفظ تمرکز بلندمدت برنامه ریزی نشده است؛ به علاوه اینکه نشستن طولانی مدت پشت میز و نگاه مداوم به مانیتور باعث سردرد، بی حالی و خستگی شما میشود. بهتر است هر یک ساعت، یکبار استراحت کوتاهی داشته باشید.

۵.کار امروز را به فردا نیندازید.

به تعویق انداختن کارهایتان، مثل استفاده از کارت های اعتباری است که شما در لحظه خوشحال هستید و لذت میبرید اما امان از وقتی که زمان سررسید صورتحساب ها فرا میرسد. زمانی که شما کارها را به تعویق می اندازید، این کارها در پس زمینه ذهن شما باقی میمانند و مغز از فکر کردن به آنها دست نمیکشد؛ در نتیجه بخشی از تمرکز شما در گیر کاری خواهد بود که انجام آن را به روز دیگری موکول کرده اید. برای متوقف کردن این عادت مخرب، پیشنهاد میکنیم سری به مقاله راه های مقابله با اهمال کاری بزنید.

۶.روی یک کار تمرکز کنید!

همه ما با ذهنی که قادر به انجام چندکار همزمان است به دنیا نیامده ایم هرچند که خیلی از ما طالب آن هستیم. کارهای بسیاری که در لیست انجام هستند و جابه جایی مداوم بین آنها صرفا ذهن را خسته کرده و انرژی آن را تحلیل میدهد. مطابق با تحقیقی که در انجمن روانشناسی آمریکا انجام گرفته است، جابه جایی بین کارها شانس انجام هرکدام از آن هارا به شکل قابل توجهی کاهش میدهد و جالب است بدانید این کار حتی باعث حفظ زمان هم نمیشود. در نهایت پیشنهاد میکنیم در لحظه روی بیش از ۲ کار همزمان تمرکز نکنید.

۷.از تلفن همراهتان فاصله بگیرید

این روزها تلفن های همراه به یکی از عوامل مهم حواس پرتی و عدم تمرکز تبدیل شده است. اعلان های واتساپ، فیسبوک، اینستاگرام و …. همگی به نحوی عملکرد مارا تحت تاثیر قرار میدهد. بنابراین یکی از کارهایی که برای حفظ تمرکزتان باید انجام دهید این است که استفاده از تلفن همراهتان را به شکلی صحیح مدیریت کنید. برای اینکار میتوانید تمامی نوتیفیکیشن ها را به جز موارد ضروری خاموش کنید یا به افراد بگویید در صورت بروز کار فوق ضروری با شما تماس بگیرند، از اپلیکیشن هایی که استفاده شما از شبکه های اجتماعی را محدود میکنند و …. استفاده کنید.

۸.صندوق ایمیل هایتان را مرتب و سازماندهی کنید

ما روزانه تعداد زیادی ایمیل کاری و شخصی دریافت میکنیم که یکی از عوامل حواس پرتی ما محسوب میشود و زمان زیادی را صرف دسته بندی و بررسی تک تک آنها میکنیم. راه حلی پیشنهادی ما این است که ایمیل های کاری و شخصیتان را جدا کنید و حتی میتوانید ارسال کننده های مهم را مشخص کنید و رسیدگی به ایمیل های آنها را در اولویت قرار دهید. ضمنا از امکاناتی که ابزارهای ایمیل مختلف در اختیارتان قرار میدهند استفاده کنید.

۹.موزیک مناسبی انتخاب کنید

اگر از اختلال ADHD یا بیش فعالی رنج نمیبرید به شما پیشنهاد میکنیم برای حذف صداهای مزاحم محیطی یک موزیک ملایم و بی کلام را پخش کنید.

۱۰.از اپلیکیشن هایی که ذهن شما را برای تمرکز تمرین میدهند استفاده کنید.

ابزارها، برنامه های تلفن همراه و یا نرم افزارهای متفاوتی وجود دارند که میتوانند به شما در حفظ تمرکز و مدیریت کارهایتان کمک کنند. یکی از اپلیکشن های مفید در این زمینه که به شما برای حفظ تمرکزتان کمک میکند اپلیکیشن forest است. از طریق این برنامه شما قادر هستید زمان هایی که تمرکز میکنید را اندازه بگیرید. این برنامه هر بازه زمانی که برای تمرکز مشخص میکنید را به عنوان درختی درنظر میگیرد که شما با شروع تمرکز، دانه آن را میکارید؛ در آخر روز شما میتوانید ببینید چند درخت( بازه های تمرکز) کاشته اید. ضمن اینکه در حین استفاده از این برنامه نباید از آن خارج شوید در غیر اینصورت درختتان را از دست میدهید.

 

 

 

 

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
  • Image
  • SKU
  • Rating
  • Price
  • Stock
  • Availability
  • Add to cart
  • Description
  • Content
  • Weight
  • Dimensions
  • Additional information
  • Attributes
  • Custom attributes
  • Custom fields
Compare
Wishlist 0
Open wishlist page Continue shopping
Open chat
به راهنمایی نیاز دارید؟
سلام
میتونم کمکتون کنم؟