تحلیل SWOT، کاپیتان کشتی شما در دریای طوفانی کسب و کار
۱۳ اسفند ۱۳۹۹ ۱۳۹۹-۱۲-۱۳ ۱۹:۰۴تحلیل SWOT، کاپیتان کشتی شما در دریای طوفانی کسب و کار
تجزیه و تحلیل SWOT چیست؟
SWOT مخفف کلمات strengths, weaknesses, opportunities و threats به معنی نقاط قوت ، ضعفها ، فرصتها و تهدیدات است.
تجزیه و تحلیل SWOT یک تکنیک برای ارزیابی عملکرد ، رقابت ، ریسک و پتانسیل یک کسب و کار و همچنین بخشی از یک کسب و کار مانند خط تولید محصول، جدا کننده یک صنعت یا نهاد دیگر است.
با استفاده از دادههای داخلی و خارجی، تجزیه و تحلیل SWOT میتواند به یک شرکت بگوید که باید چه پیشرفت داخلی داشته باشد و همچنین چگونه باید در بازار رقابتی دنیای امروز، فرصت ها را دریابد و تهدیدها را آنالیز و مهار کند.
تحلیلگران تجزیه و تحلیل، SWOT را به عنوان یک چهار وجهی یا ماتریس ارائه میدهند.
این چیدمان بصری، یک مرور کلی از موقعیت شرکت را ارائه میدهد. اگرچه ممکن است همه نکات تحت عنوان خاصی از اهمیت یکسانی برخوردار نباشد، اما همه آنها باید بینشهای کلیدی در مورد توازن فرصتها و تهدیدها، مزایا و معایب و موارد دیگر را نشان دهند.
ماتریس SWOT:
۱. نقاط قوت (Strengths)
۲. نقاط ضعف (Weaknesses)
۳. فرصتها (Opportunities)
۴. تهدیدها (Threats)
۱.نقاط قوت (Strengths)
نقاط قوت توصیف میکنند که سازمان چه منابع و توانمندی هایی در اختیار دارد که می تواند آن را از سایر رقبا جدا کرده و مزیتی رقابتی ایجاد کند.
مانند: برندینگ قدرتمند، مشتریان وفادار، محصول یا خدمات منحصر به فرد و …
۲.نقاط ضعف (Weaknesses)
عدم وجود بعضی توانایی های کلیدی در سازمان و یا عدم استفاده صحیح از منابع و امکانات، می تواند بر پیکره ی یک سازمان آسیب جدی وارد کند و مانع رشد مطلوب آن شود.
مانند: نیروی انسانی ناکارآمد، عدم دسترسی به شبکه توزیع، نام تجاری ضعیف و …
۳.فرصتها (Opportunities)
شناسایی و بررسی دقیق فرصت های خارجی، می تواند برای سازمان ها و مدیران کسب و کار بسیار حائز اهمیت باشد. چراکه استفاده از فرصت های بیرونی می تواند آغازگر مسیر جدید رشد و شکوفایی یک کسب و کار باشد.
مانند: کم شدن محدودیت های قانونی، ظهور تکنولوژی جدید، نیازهای برطرف نشده مشتری و…
۴. تهدیدها (Threats)
تغییر در عوامل خارجی و محیطی میتواند تهدیدها و آسیب هایی را برای سازمان ها در پی داشته باشد. و اگر این تهدیدها نادیده و یا کم اهمیت شمرده شوند، میتوانند خسارات جبران ناپذیری به یک کسب و کار وارد کرده و یا آن را به طور کلی از بازار رقابتی حذف کنند.
مانند: ظهور محصولات جایگزین پرقدرت، افزایش محدودیت های قانونی، بالا و پایین شدن ارز و …
مزایای استفاده از تجزیه و تحلیل SWOT
تجزیه و تحلیل SWOT یک روش عالی برای هدایت جلسات استراتژی کسب و کار است. این امکان وجود دارد که همه افراد در اتاق بتوانند در مورد نقاط قوت و ضعف اصلی شرکت بحث کنند و سپس با آنالیزی دقیق، فرصت ها و تهدیدها را تعریف کنند و در آخر به ایده های اصلی بپردازند.
شناسایی نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدهای اصلی منجر به تجزیه و تحلیل مبتنی بر واقعیت، چشم اندازهای تازه و ایدههای جدید میشود.