بلاگ

اهمیت مهارت حل مسئله یا problem solving در کسب و کار

problem solving
خودسازی / مقالات

اهمیت مهارت حل مسئله یا problem solving در کسب و کار

مهارت حل مسئله در کسب و کار چیست؟

مهارت حل مسئه در کسب وکار به عنوان فرآیند کاهش یا زدودن موانعی هستند که شما یا افراد تیم شما را از رسیدن به اهداف عملیاتی و استراتژیک مربوط به کسب و کار بازمیدارند.

مشکل در کسب و کار، شرایطی است که فاصله ای بین نتایج واقعی و نتایج دلخواه ایجاد میکند به علاوه، مشکلات واقعی در اغلب موارد فورا قابل حل نیستند و به زمان و انرژی برای رفع شدن احتیاج دارند.

problem solving در کسب و کار، زمانی بهترین عملکرد خود را خواهد داشت که در یک سیستم یکپارچه با افرادی دارای ویژگی های زیر پیاده سازی شود:

  • مسئله را شناسیایی و تعریف کنند.
  • مشکلات را براساس فوریت، تاثیر بالقوه و اندازه آن الویت بندی کنند.
  • ریشه مشکلات را به طور کامل تجزیه و تحلیل کنند.
  • رنج وسیعی از راه حل های ممکن را بررسی و توسعه دهند.
  • راه حل های ممکن را ارزیابی کنند و درباره اینکه بهترین راه حل کدام است تصمیم گیری نمایند.
  • راه حل را برنامه ریزی و اجرا نمایند.

چرا مهارت حل مسئله در کسب و کار مهم است؟

درک اهمیت مهارت حل مسئله به شما کمک میکند تا به عنوان یک رهبر در محل کار خود شناخته شوید؛ همچنین مهارت حل مسئله به شما در حل مسائل و مشکلات حیاتی و درگیری هایی که با آنها روبرو میشوید کمک میکند. حل مسئله مهارتی است که در محل کار به شما اجازه میدهد :

  1. از یک سیستم حل مسئله استاندارد برای تمام چالش های پیش آمده استفاده کنید.
  2. ریشه مشکلات ایجاد شده را بیابید.
  3. با وقفه هایی که در کسب و کار ایجاد میشود سریعا مقابله کنید.
  4. برنامه هایی برای مقابله با مشکلات بلند مدت و رشد سازمان طرح ریزی کنید.
  5. مشکلات را به عنوان یک فرصت ببینید.
  6. خونسردی خود را حین روبرویی با چالش ها حفظ کنید.

چگونه مشکلات کسب و کار را به طور موثر حل کنیم؟

مهارت های زیادی برای حل مسئله وجود دارد اما میتوان آنها را به چند قدم کلی تقسیم بندی کرد؛ در ادامه با روش ۴ مرحله ای حل مشکلات کسب و کار آشنا میشویم:

۱.شناسایی جزئیات مشکل:

اطلاعات کافی جمع آوری کنید تا بتوانید مسئله را به شکل صحیحی تعریف کنید. این اطلاعات میتواند مربوط به رویه های مورد استفاده، عملکرد نیروهای کار، قوانین مربوط به محل کار و …. باشد. همچنین نتیجه نهایی موردنظرتان را نیز در این مرحله یادداشت کنید اما هرگز در این قدم، درباره راه حل های محتمل فکر نکنید.

۲.طوفان ذهنی خلاقانه برای یافتن راه حل:

به تنهایی یا با تیمتان تمام راه حل هایی که میتوانید به آنها فکر کنید را بررسی کنید، گاهی لازم است برخی از این راه حل ها را یادداشت کنید. در نهایت از افرادی که بیشترین آگاهی را نسبت به مقوله پیش آمده دارند درخواست کنید تا در یک جلسه طوفان فکری برای بررسی راه حل های موجود شرکت کنند.

۳.راه حل ها را ارزیابی کنید و تصمیم بگیرید:

تمام راه حل ها را به خوبی و براساس امکانپذیری هرکدام، منابع موردنیاز برای پیاده سازی و بازگشت سرمایه هرکدام بررسی کنید و در نهایت راه حلی را برگزینید که به شکلی واضح و مناسب دلیل اصلی مشکل ایجاد شده را برطرف میکند.

۴.عمل کنید:

جزئیات مربوط به اجرای برنامه را بنویسید، تاییدیه های لازم را اخذ کنید و آنرا عملی کنید.

حل مسئله

مهارت های حل مسئله

مهارت های حل مسئله پروسه های مشخصی هستند که میتوانند مربوط به هریک از چهار قدمی باشند که در بخش قبل درباره آنها صحبت کردیم، در ادامه با ۵ مثال مهم این موضوع را تشریح میکنیم:

۱.استفاده از هوش هیجانی:

با شناخت الگوهای احساسی خود و همدلی و راهنمایی احساسات دیگران، شما قادر هستید با آرامش بیشتری مشکلات را حل کنید و از ارائه پاسخ های تند و تیز و بدون فکر، خودداری کنید.

۲.تحقیقات پیرامون مشکل

ارائه یک راهکار اثرگذار، مستلزم تعریف صحیح از یک مشکل است. تعریف مشکلات کوچک به جستجوهای ساده و پرسیدن سوالاتی مانند چی؟کجا؟ کی؟ چطور؟ و …. محدود میشود درحالی که تعریف مشکلات بزرگ نیازمند تحقیقات گسترده تر و عمیق تر مانند استخراج اطلاعات، نظرسنجی و مصاحبه است.

۳.طوفان های فکری خلاقانه:

هنگام برگزاری جلسات طوفان های فکری خلاقانه، با گوش دادن به همه و به خاطر آوردن مشارکت های منحصر به فرد آنها، تشویقشان کنید.

۴.قاطعیت:

برای انتخاب راه حل، از یک سیستم توافق شده استفاده کنید که میتواند شامل بررسی نکات مثبت و منفی هر راه حل، شناسایی نتایج غیرقابل اجتناب، گرفتن فیدبک درباره راه حل، انتخاب یک تصمیم گیرنده و و به پایان رساندن کار و ارائه گزارشات موردنیاز از روند باشد.

چگونه مهارت های حل مسئله خود را توسعه دهیم؟

یادگیری حل مسائل پیش آمده در کسب و کار نیازمند زمان و تلاش زیادی است. گرچه برخی از افراد با مهارت های حل مسئله فوق العاده ای به دنیا میایند، اما بسیاری از کسانی که در زمره بهترین حل کنندگان مسائل کسب و کار قرار میگیرند، توانایی های خود را از طریق تمرین زیاد و اصلاح و بهبود مداوم کسب کرده اند. شماهم قادر هستید مهارت حل مسئله خود را به خوبی از طریق روش های زیر بهبود داده و حتی به سطوح بسیار بالایی برسانید:

۱)بپرسید و گوش کنید:

توقع نداشته باشید به تنهایی تمام مسائل را حل کنید؛ در صورت نیاز از افراد مطمئن و با تجربه سوال کنید و به نصایح آنها به خوبی گوش دهید

۲)کنجکاوی را تمرین کنید:

هرزمانی که درگیر حل یک مسئله شدید،  جستجو کردن و تعریف مسئله را کمی بیشتر از چیزی که درحالت طبیعی میتوایند انجام دهید ادامه دهید و تمرین کنید.

۳)مشکلات را تجزیه کنید:

هرزمان که ممکن بود مشکلات بزرگ را به قسمت های کوچکتر تقسیم کرده و سپس در زمان درست هرکدام به دنبال راه حلی مناسب برای همان بخش باشید.

۴)به خودتان برچسب های منفی نزنید:

اجازه ندهید مشکلات باعث شوند به خودتان و شخصیتتان برچسبی منفی بزنید، شخصیتتان را از مشکلات جدا کنید و آنها را صرفا مشکل دیده و به دنبال راه حل باشید.

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
  • Image
  • SKU
  • Rating
  • Price
  • Stock
  • Availability
  • Add to cart
  • Description
  • Content
  • Weight
  • Dimensions
  • Additional information
  • Attributes
  • Custom attributes
  • Custom fields
Compare
Wishlist 0
Open wishlist page Continue shopping
Open chat
به راهنمایی نیاز دارید؟
سلام
میتونم کمکتون کنم؟